Hotell och restaurang

Hotell och restaurang

För en stor hotell- och restaurangverksamhet, som en hotellkedja eller ett hotell med ett stort antal rum och därmed ett stort antal anställda, är det klokt och vanligt att outsourca försörjningen av textilier, hygientillbehör, yrkeskläder etc. Det frigör inte bara tid, utan också värdefullt kapital som istället kan satsas på ökad tillväxt, utveckling och personalvård.

Att arbeta som kock, kallskänka och/eller serveringspersonal är väldigt krävande, med jobbiga arbetstider och hård belastning i form av tunga lyft etc. gör att kravet på funktionell och hygienisk utrustning är mycket stort. Det är extremt höga krav för alla former av livsmedelshantering och det är oerhört mycket man behöver tänka på när det gäller teknisk utrustning, försäkringar, säkerhet mm. Därför är det för många en lättnad att kunna lägga beslut om inköp av kläder, skor och annan utrustning på någon utomstående som är kunnig inom branschen.

Klädsortimentet är relativt varierande: man kan köpa allt från kort- eller långärmade kockrockar som antingen är figurnära eller casual, färg går att ordna om man inte vill ha enfärgade, man kan välja rockar med eller utan knappar etc. Dock föredrar många en traditionell vit kockrock med dubbelknäppning, då är man alltid rätt klädd. Naturligtvis är kvaliteten avgörande, men även material och praktiska detaljer kan förenkla det vardagliga arbetet. Kläder i skön bomull är mjuka och behagliga mot huden. De är också lätta att tvätta (på högt gradantal) och håller ofta både form och färg länge.

Det kanske viktigaste är dock skorna! Långt ifrån alla slags skor är lämpliga att ha i ett kök eller i en restaurang. Det bästa och mest säkra är att de är försedda med stålhätta och halkskydd för att förhindra halkolyckor och andra skador. Bekväma och fotriktiga skor gäller även för hotellpersonal som står och går hela dagarna, ofta på relativt hårt underlag i form av sten- eller marmorgolv.

På ett hotell är första intrycket oerhört viktigt, allt som gästerna ser när de kommer in i hotellentrén registreras och här gäller det att komma ihåg 7-sekundersregeln! Som gäst förväntar man sig en övervägande positiv upplevelse, och då är personalens kläder, accessoarer, makeup osv. av största vikt. Även textilier och andra inredningsdetaljer kan förhöja känslan av lyx och hemtrevnad så att gästerna känner sig extra välkomna och omhändertagna. Att använda sig av ett utomstående företag som levererar nytvättade och fräscha lakan, badtextilier, dukar, mattor, personalkläder m.m. är ett enkelt och effektivt sätt att bidra till ett positivt intryck och en minnesvärd upplevelse.

Att försöka hålla en röd tråd i klädsel, textilier, accentfärger, företagsloggor etc. är en riktigt snygg touch. Tänk att checka in på ett hotell och mötas av propert klädd personal med ett leende på läpparna, för att sedan åka upp på rummet och mötas av enhetlig och stilren inredning och sluta kvällen med en god middag i restaurangen, uppassad av serverings- och kökspersonal i fräscha, rena kläder av samma snitt och i nyanser samt färger som går igen i receptionspersonalens och inredningens. Vilket proffsigt intryck!

dante